zondag 23 februari 2014

'Ademloos verlangen' door Marion Thomas

Auteur: Marion Thomas
Genre: non-fictie
Uitgave: paperback 170 pagina's
Uitgever: Kaft Media
ISBN: 978 949 10 6129 5

Over de auteur:

Marion Thomas woont in Den Helder aan de kust. Hier heeft ze haar astma beter onder controle dan in haar vorige woonplaats, Woerden. En blijkt schrijven haar uitlaatklep voor haar chronische ziekte. 'Ademloos verlangen' is haar eerste boek.

Samenvatting:
"Ik wil zo graag doen, wat andere meiden van mijn leeftijd ook doen. Een bijbaantje, school volgen zonder constant ziek te zijn en ook eens spontaan uitgaan. Waarom lukt me dat nou niet? Waarom moet ik leren accepteren dat ik chronisch ziek ben? Ik wil dat helemaal niet!"

Marion is pas achttien jaar als blijkt dat ze ernstig astma heeft. Een leven zoals haar leeftijdsgenoten leven, zit er niet in voor haar. Dat doet pijn. Maar wat lukt nog wel? Hoe gaat ze ermee om? Lees haar dagboek en zie hoe ze keer op keer weer terug vecht om ook mee te kunnen draaien in de maatschappij.

Wat ik er van vond:
Voorin staat: 'Dagboek van een achttienjarige met ernstig astma.'
De cursief gedrukte gedichtjes waarmee een dag in het dagboek vaak start, hebben me enorm aangegrepen. Ze geven heel goed weer waar de auteur mee te maken heeft in haar leven.
  
Wat me bijzonder aanspreekt is dit fragment:

'Niets is vanzelfsprekend'
Een nieuwe dag,
een nieuw begin.
Vol goede moed stap je erin.
Benieuwd naar wat je vandaag te wachten staat
en wat er verder komen gaat.
De manier waarop jij die dag instapt,
bepaalt je gedrag voor deze keer.
En wanneer het niet bevalt,
probeer je het morgen weer.
Elke dag een nieuw begin,
hoe stap jij vandaag het leven in?'

Dit is geschreven door iemand die heel goed heeft 'moeten' nadenken over het leven en de dagen die we mogelijk nog hebben.
Marion heeft het op een heel mooie manier neergezet in de vorm van een dagboek, waardoor het verhaal soepel leest.
Er is sprake van haar wensen en verlangens die ze voor zichzelf op een lijst heeft gezet.

Omdat ik uit ervaring weet dat je gezondheid niet vanzelfsprekend is, heb ik heel veel respect
voor de manier hoe Marion omgaat met deze minder fijne kanten van het leven.

Goed van Marion dat ze dit boek geschreven heeft. Het voegt alleen maar positieve dingen toe aan het leven van de lezers.

Daarom waardeer ik dit boek met 5/5 sterren.


5 augustus 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.