vrijdag 21 februari 2014

'De verloren dochter' van Lucretia Grindle ****

Auteur: Lucretia Grindle
Genre: Roman  (4 sterren in de VN thrillergids 2013)
Uitgave: paperback 384 pagina's
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 978 9400 40234 5

Over de auteur:
Lucretia Grindle is geboren in Sherborn, Massachusetts. Ze is freelance journaliste geweest in Engeland, Canada en de VS. Zij en haar man wonen afwisselind in Devon, Engeland en Massachusetts.
Samenvatting:
n Florence vertrekt een jonge Amerikaanse studente, Kristen Carson, voor een paar dagen vakantie met haar vriend. Ze laat een briefje achter voor haar kamergenote. Een paar dagen later vliegen haar vader en stiefmoeder voor haar achttiende verjaardag naar Florence. Kristen komt echter niet op de afgesproken tijd in het restaurant opdagen en haar ouders slaan alarm. Kristens vader kent belangrijke mensen en zorgt dat een politieteam onder leiding van Alessandro Pallioti en zijn inspecteur Enzo Saenz, de zaak onderzoekt.
Aanvankelijk zijn noch Pallioti, noch Saenz erg bezorgd. Maar al snel ontdekken de beide mannen tot hun afschuw dat de man waar Kristen mee omging Antonio Tomaselli is, een lid van de notoire Rode Brigades, een extreem-linkse terroristische organisatie. Voordat de politie zich goed en wel in de zaak heeft kunnen verdiepen, verdwijnt ook Kristens stiefmoeder Anna. Enzo raakt verstrikt in een web van valse identiteiten, verraad en wraak. De hele zaak lijkt te draaien om Anna, tot wie hij zich steeds meer voelt aangetrokken maar die hij niet kan vertrouwen.
Terwijl de gruwelijkheden van het verleden boven komen drijven en het leven van beide vrouwen op het spel staat, bevindt Enzo zich op onbekend terrein en speelt hij het dodelijkste spel van zijn leven.

Wat ik er van vond:
Ik stel voorop dat ik met plezier dit boek gelezen heb.
Het is naar mijn mening een roman, die heel spannend geschreven is en geen thriller, zoals het eerdere boek van Lucretia Grindle 'Villa Triste', dat wél was.
Het boek start met de zoektocht naar een verdwenen jonge studente, Kristen in 2010.
De lezer maakt kennis met haar familie. Er wordt een foto gevonden, die door een vriendin van Kristen gemaakt is, waardoor er bijzonder veel vragen opkomen bij diegenen die de verdwijning behandelen. Met name inspecteur Enzo Saenz is bijzonder betrokken bij de stiefmoeder van Kristen, Anna. Al snel merk je dat zij meer weet dan ze laat merken. Het verhaal verwijst naar de ontvoering en moord op Aldo Moro in 1978, waarover ik later nog een stuk ben gaan lezen.
Naarmate het boek vordert, voel je jezelf meer betrokken bij Anna. Wie is zij eigenlijk? Waar komt ze vandaan? Het is een heel spannend geschreven roman die ik zeker kan aanbevelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.