Duivelsklauw
Een duistere ode aan Edgar Allan Poe en de menselijke psyche
Dominique Biebau bewijst met Duivelsklauw waarom hij een unieke stem is in het Vlaamse thrillerlandschap. Het is niet zomaar een ‘whodunnit’, maar een gelaagd verhaal over hoe een hechte gemeenschap monsters kan voortbrengen.
In het ogenschijnlijk rustige dorpje Mollendaal vormt de plaatselijke bibliotheek het decor voor een eerbetoon aan Edgar Allan Poe, de grootmeester van de macabere literatuur. Wat begint als een onschuldige actiemaand, ontaardt al snel in een reeks grimmige incidenten. Wanneer sabotage omslaat in geweld, is het niet de politie die de diepste geheimen ontrafelt, maar de dames van de leesclub ‘Met Thrillende Vingers’.
Biebau weeft de geest van Edgar Allan Poe op meesterlijke wijze door het verhaal. Het is een ode aan de klassieke horror en misdaad, maar dan verplaatst naar de Vlaamse klei. De auteur gebruikt elementen zoals een mysterieuze ‘schim’, een onthoofding en de onheilspellende sfeer van een dorp dat zijn eigen geschiedenis liever begraaft. De invloed van Poe is niet alleen aanwezig in de plot, maar ook in de onderhuidse spanning en de aandacht voor de duistere kanten van de menselijke ziel.
Wat Duivelsklauw onderscheidt van de dertien-in-een-dozijn thriller, zijn de personages. De leden van de leesclub zijn geen gepolijste actiehelden, maar gewone mensen met herkenbare onzekerheden en kwetsbaarheden.
Juist doordat de speurders "amateurs" zijn, voelt hun zoektocht menselijker en dringender aan.
Biebau schetst scherp hoe een dorpsgemeenschap werkt: de sociale uitsluiting van een moeder en kind en de collectieve stilte rondom trauma’s uit het verleden.
Langzaam werd hij een wezen van de nacht – niet uit keuze, maar uit noodzaak. De hele zaak had ook een wig gedreven tussen zijn moeder en hemzelf. Diep vanbinnen gaf hij haar de schuld van zijn ongeluk. Hij besefte hoe oneerlijk dat was, zijn moeder had immers alles opgeofferd om hem te helpen. Gevoelens lieten zich echter niet dwingen. De stiltes in hun gesprekken werden steeds langer, afgronden die de woorden opslokten. Uiteindelijk hadden ze elkaar niets meer te zeggen.
‘s Nachts droomde hij dat hij hen allemaal vermoordde.
De centrale stelling van het boek — “Monsters worden niet geboren. Ze worden gemaakt” — vormt de rode draad. Biebau onderzoekt de dunne lijn tussen slachtoffer en dader. Hij stelt pijnlijke vragen over schuld en boete.
In hoeverre is een gemeenschap verantwoordelijk voor het gedrag van een individu? Wat doet uitsluiting met een mens?
De zoon met de wijnvlek op zijn gezicht fungeert hierbij als een krachtig symbool voor het 'anders zijn' en de manier waarop de omgeving daarop reageert.
Duivelsklauw is een intellectuele thriller die de lezer niet alleen trakteert op een spannend mysterie, maar ook dwingt tot introspectie. Biebau’s schrijfstijl is verzorgd, beeldend en doordrenkt van literaire verwijzingen zonder pretentieus te worden.
Een absolute aanrader voor lezers die houden van thrillers met psychologische diepgang, een vleugje gotische horror en een scherpe blik op de menselijke natuur.
De auteur
Dominique Biebau (1977) heeft intussen welverdiend zijn plekje veroverd in de Nederlandstalige thrillerwereld. Met Russisch voor beginners won hij zowel de Knack Hercule Poirotprijs 2019 als de gouden strop 2020. Ook zijn andere boeken werden lovend onthaald en kwamen optal van shortlists terecht.
Duivelsklauw koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:
Boekgegevens
Titel: Duivelsklauw
Auteur: Dominique Biebau
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 232 pagina's
Uitgever: Pelckmans Uitgevers, oktober 2025
ISBN: 9789462349070
ISBN: 9789465300085 (eBook)
NUR: 305/332
Met dank aan Pelckmans Uitgevers voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Pelckmans Uitgevers)


Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.