zondag 2 november 2025

Ik las 'Van Capo tot CEO - Leerzame inzichten van de Italiaanse maffia' geschreven door Jan-Joost Kroon. Lees hier mijn recensie

 Leerzame inzichten van de Italiaanse maffia


Van Capo tot CEO

Van Capo tot CEO heeft een verfrissende en prikkelende 
invalshoek die aanzet tot nadenken

Van Capo tot CEO van Jan-Joost Kroon staat genoteerd in het genre bedrijfskunde maar onderscheidt zich door zijn opmerkelijke invalshoek: het ontleden van de bedrijfsvoering van de Italiaanse maffia om er lessen uit te trekken voor moderne, legale organisaties. De auteur, zelf bedrijfskundige en organisatieadviseur, neemt de lezer mee in de evolutie van de drie grootste maffia-organisaties — van geheime genootschappen tot professionele, miljardenbedrijven.

Het boek stelt dat, wanneer men de criminele en ethisch verwerpelijke kanten van de maffia bevriest, er slimme en effectieve organisatiestructuren overblijven. 
Jan-Joost Kroon schrijft in de inleiding voor wie hij het boek geschreven heeft.

Dit boek is voor alle mensen die meer willen weten over de Italiaanse maffia.
Dit boek is voor alle mensen die willen weten hoe de bedrijfsvoering van de Italiaanse maffia eruitziet.
Dit boek is voor alle mensen die willen leren van een ‘andere’ organisatie dan waar ze normaal misschien naar kijken.
Dit boek is voor alle mensen die nieuwsgierig zijn en graag eens vanuit een ander perspectief naar organiseren kijken.
Dit boek is voor iedereen die wel een heeft gewerkt, want je gaat jezelf of de organisatie waarvoor je werkt of hebt gewerkt absoluut herkennen.

De grootste kracht van Van Capo tot CEO is het verrassende contrast dat het biedt. In een bos van managementboeken met vaak wollige taal, presenteert Kroon een scherp en direct toepasbaar inzicht, gebaseerd op een organisatie die verdorven en bruut is, maar tegelijkertijd extreem efficiënt en doelgericht is.
Je leest over ‘De Drie’, t.w.: ‘Ndrangheta, Camorra en Cosa Nostra. Er wordt benadrukt dat alle drie de stromingen aparte bedrijven zijn, met een eigen bedrijfsvoering, eigen CEO, maar ze opereren wel allemaal in dezelfde branches. De Drie zijn allemaal grote internationale organisaties, verspreid over de hele wereld.

Het is lekker leesbaar en informatief, en biedt een nieuwe bril om naar leiderschap en organisatiestructuren te kijken. Kroon verheerlijkt de maffia niet, maar destilleert de kern van hun succesvolle bedrijfsvoering op een verfrissende manier.
Van Capo tot CEO fungeert als een sterke prikkeling om de aannames binnen je eigen bedrijf kritisch onder de loep te nemen.

Van Capo tot CEO is een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in leiderschap, strategie en organisatiekunde, en op zoek is naar een managementboek met een onverwachte en scherpe insteek. Het is een verfrissend en prikkelend perspectief; een verademing die aanzet tot nadenken over de ongeschreven regels en de ware drijfveren van succesvolle organisaties. 
De begrippenlijst en de gekozen illustraties zijn een mooie aanvulling op het verhaal.
Ik heb hier werkelijk van genoten en spreek de hoop uit dat dit boek door veel leidinggevenden gelezen zal worden.




De auteur

Jan-Joost Kroon (1982) heeft zich als bedrijfskundige, organisatie-adviseur en spreker gespecialiseerd in de Italiaanse maffia. Hij kent als geen ander de zwarte kanten van deze criminele organisaties, maar schrijft en spreekt enthousiast over de sterke kanten van de bedrijfsvoering van de Italiaanse maffia.

Van Capo tot CEO koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Van Capo tot CEO
Auteur: Jan-Joost Kroon
Genre: managementboeken, bedrijfskunde
Uitgave: paperback, 192 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Haystack, tweede druk april 2022
ISBN: 9789461264923
ISBN: 9789461264947 (eBook)
NUR: 800

Met dank aan de auteur voor het toezenden van een exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Haystack)

zaterdag 1 november 2025

Vandaag in de schijnwerpers 'Wilgenkind' geschreven door Josha Zwaan. Lees hier meer (inclusief inkijkexemplaar)

 Van de auteur van Parnassia


Wilgenkind 

Wanneer Hannah hoort dat haar vader ernstig ziek is, belandt ze tegen wil en dank in de rol van mantelzorger. Aanvankelijk met veel weerstand, maar in de loop van de maanden met steeds meer overtuiging, zorgt Hannah ervoor dat de laatste fase van haar vaders leven draaglijk voor hem is.

Aan zijn sterfbed komen herinneringen boven aan haar moeder die stierf toen Hannah veertien was. Ook doet Hannah een aantal ontdekkingen over het leven van haar vader. Langzaam wordt duidelijk waar de verwijdering begonnen is en wat de oorzaak is
van haar vaders onvermogen om een betrokken ouder te zijn. In eerste instantie lijkt de verwijdering te maken te hebben met Hannahs abortus in haar studententijd, maar verzwegen gebeurtenissen in het verleden blijken een veel grotere rol te spelen.

Wilgenkind is een aangrijpende roman over de misverstanden tussen ouders en kinderen, over familiegeheimen en het verzwijgen daarvan, en over de rollen die worden omgekeerd wanneer kinderen opeens voor hun ouders moeten zorgen.


De auteur

Josha Zwaan (Nieuw-Zeeland, 1963) studeerde gedragswetenschappen in Amsterdam.
Zij is auteur, schrijfdocent en schrijfcoach. Eerder schreef zij de zeer succesvolle romans Parnassia, Zeevonk en Dwaallicht en non-fictie: Zijspoor en Emma wil leven. Ze woont met haar man in Utrecht.

Wilgenkind koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Wilgenkind
Auteur: Josha Zwaan
Genre: roman
Uitgave: paperback met flappen, 224 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Orlando, oktober 2025
ISBN: 9789083528731
ISBN: 9789083528748 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Orlando)

Ik las 'Duivelse dilemma's' geschreven door Louwrens Hacquebord. Lees hier meer

 Een familie in oorlogstijd


Duivelse dilemma’s

Familie, oorlogsgeschiedenis en psychologische en morele impact 
van bezetting op het dagelijks leven

Louwrens Hacquebord heeft met Duivelse dilemma's een intrigerende en gelaagde familiegeschiedenis neergezet die de complexe realiteit van het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog in Dokkum en omstreken belicht. Het is veel meer dan een eenvoudige oorlogsvertelling; het is een diepgaande verkenning van morele keuzes, opportunisme, verzet en de onontkoombare invloed van kerk en gemeenschap op het dagelijks bestaan.
Het boek volgt de lotgevallen van verschillende leden van de familie Hacquebord, wiens levenspaden tijdens de bezetting op dramatische wijze uiteenlopen.

De titel dekt de lading perfect. De 'duivelse dilemma's' manifesteren zich op verschillende niveaus:

Tjerk Hacquebord (de scholier): Zijn weigering om een Ausweis te halen en de daaropvolgende onderduikperiode toont een duidelijke, vroege vorm van verzet. Zijn verhaal, hoe noodgedwongen ook, bevat een romantische noot doordat hij in de illegaliteit zijn latere vrouw ontmoet. Dit perspectief vertegenwoordigt de heldere morele keuze van de jeugd die zich niet conformeert.

De naamgenoot (de timmerman-NSB'er): Het verhaal van de timmerman, die uit noodzaak en opportunisme lid wordt van de NSB, is cruciaal voor de thematiek. Hij is het levende bewijs dat niet elke 'foute' keuze voortkomt uit ideologische overtuiging, maar soms uit pure wanhoop en werkloosheid. Zijn innerlijke strijd en isolement van de omgeving vormen een pijnlijk contrast met de zwart-witdenkers van na de oorlog.

Louwrens Hacquebord (de vader en verzetsman) en Rienk Spriensma (de zwager): Dit duo, eigenaren van een ijzerhandel en draadindustrie, brengt het dilemma van het zakenleven in oorlogstijd naar voren. Terwijl Louwrens snel in het verzet belandt en worstelt met de moraliteit van het draaiende houden van zijn bedrijf, toont Rienk een meesterlijk staaltje van manoeuvreren. Spriensma's handigheid in de oorlog wordt na de bevrijding genadeloos afgestraft, wat de lezer dwingt na te denken over de dunne lijn tussen overleven, collaboratie en zakelijk pragmatisme.

Aanvankelijk bestonden de illegale activiteiten van Louwrens Hacquebord of Lodewijk, zoals hij in het verzet werd genoemd uit niet veel meer dan transport, wat regeldingetjes en het luisteren naar Radio Oranje. Hij deed dat regelmatig. De radio was in de eetkamer van het grote huis aan de Stationsweg onder de kachel verstopt. Via de kachelpook werd op een ingenieuze wijze contact gemaakt waardoor de radio aan- en uitgezet kon worden. Hij luisterde dan met het oor op de vloer en kreeg zo de informatie die hij wilde hebben.

De setting in Dokkum en omgeving, waar de sociale controle van de kerk en de gemeenschap zwaar woog, geeft het verhaal extra diepgang. Hacquebord illustreert treffend hoe deze gesloten omgeving de druk op individuele keuzes verhoogde en hoe de lokale samenleving zowel een vangnet als een meedogenloze rechter kon zijn.

Duivelse dilemma's is een uitstekend geschreven en eerlijk portret van de Tweede Wereldoorlog door de ogen van een Friese familie. Het boek blinkt uit in het vermijden van simplistische oordelen. In plaats daarvan toont het de grijstinten van het leven in bezettingstijd, waarbij heldendom, wroeging, verraad en opportunisme dicht bij elkaar lagen. De persoonlijke verhalen vloeien knap samen en bieden een ontnuchterende blik op de complexe erfenis van de oorlog.

Duivelse dilemma’s is een indrukwekkend verhaal over een familie, de lokale oorlogsgeschiedenis en de psychologische en morele impact van de bezetting op het dagelijks leven.


De auteur

Louwrens Hacquebord (1947) is de zoon van Tjerk en Tjimmy Hacquebord-Leegsma en kleinzoon van Louwrens Hacquebord.  
In 1994 werd hij benoemd tot hoogleraar Arctische en Antarctische Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2014 is hij met emeritaat.
Duivelse dilemma’s is gebaseerd op enkele A4tjes met aantekeningen die zijn vader na zijn dood heeft achtergelaten, gegevens uit archieven en gesprekken met nog levende getuigen.   

Duivelse dilemma’s koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Duivelse dilemma’s
Auteur: Louwrens Hacquebord
Genre: non-fictie
Uitgave: paperback,160 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Nobelman, februari 2018
ISBN: 9789491737312
NUR: 320


Met dank aan Uitgeverij Nobelman voor het toezenden van een exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Nobelman)

vrijdag 31 oktober 2025

Ik las 'Encyclopedie van de lelijkheid' geschreven door Koen Delbeke. Lees hier mijn recensie (inclusief inkijkexemplaar)

 Dagboek van Sieb Raek, april – oktober 2049


Encyclopedie van de lelijkheid 

Een roman die de vinger op de zere plek legt van het hedendaagse onbehagen 
zonder belerend te zijn

Koen Delbeke's Encyclopedie van de lelijkheid is een onrustwekkende en gelaagde roman die zich afspeelt in een nabije toekomst die verontrustend veel op ons heden lijkt. De lezer wordt ondergedompeld in het dagboek van Sieb Raek, een man wiens persoonlijke chaos parallel loopt met een snel polariserende en veranderende maatschappij.

Raek is de perfecte, ietwat cynische gids door zijn eigen wankele bestaan en de maatschappelijke onrust van 2049. Zijn dagelijkse beslommeringen – een stagnerend huwelijk, een vervreemde zoon, een onbenullige baan en de zoektocht naar 'de perfecte vrouw' – vormen de intieme achtergrond waartegen een ware ideologische revolutie zich voltrekt. Delbeke slaagt er knap in om van deze toekomstige wereld geen ver-van-mijn-bed-sciencefiction te maken; de klimaatcrisis, de veranderende taal en de opkomst van een nieuwe, uit een Netflix-serie voortgekomen, en steeds gewelddadiger wordende ideologie, zijn herkenbare echo's van de huidige politieke en sociale dynamiek.

De titel van Raek's eigen project, de 'Silly Art History' over het 'onvolmaakte kunstwerk als schipbreuk van het perfecte idee', fungeert als een thematische spiegel voor het hele boek. Raek observeert zijn omgeving met een afstandelijke blik en een fascinatie voor de lelijkheid en de imperfectie, zowel in de kunst als in het dagelijkse leven. Dit intellectualisme staat in schril contrast met de explosie van geweld en persoonlijke rampspoed die hem uiteindelijk inhaalt.

Wanneer Raek zijn droomvrouw ontmoet, en gelijktijdig de redactie wordt belegerd na een controversiële publicatie, bereikt de chaos een kookpunt. Het boek is dan ook een intens verslag van een persoonlijke catastrofe die samensmelt met een politieke hetze. De lezer voelt de spanning van een 'kantelend tijdsgewricht' waarin niets nog vaststaat. De stalking door de collega van zijn echtgenote maakt de verstikking compleet.

Encyclopedie van de lelijkheid is veel meer dan de som van zijn onderdelen. Het is een scherpzinnige en ongemakkelijke roman die het persoonlijke drama van Sieb Raek verweeft met een profetische blik op een samenleving die dreigt te ontsporen. Delbeke biedt geen pasklare antwoorden, maar schetst een beklemmend portret van een man die de controle verliest in een wereld die onherroepelijk aan het veranderen is. Dit boek is een aanrader voor lezers die op zoek zijn naar een reflectie op onze huidige tijd, verpakt in een meeslepend en intens persoonlijk verhaal.

Encyclopedie van de lelijkheid voelt aan als een waarschuwing, niet als pure fantasie. Het is een roman die de vinger op de zere plek legt van het hedendaagse onbehagen.

INKIJKEXEMPLAAR

Bekijk HIER de boektrailer op Vimeo


De auteur

Koen Delbeke is een vertaler Russisch uit Leuven. Misverstanden, generatieconflicten en dysfunctionele families zijn vaste ingrediënten in zijn verhalen. De personages geraken steeds opnieuw in de problemen door hun obsessies en troebele kijk op de werkelijkheid. Het resultaat is een mix van maatschappelijke commentaar en absurde humor.

Eerder las ik van Koen Delbeke: 

Encyclopedie van de lelijkheid koopt u bij (de website van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Encyclopedie van de lelijkheid
Auteur: Koen Delbeke
Genre: roman
Uitgave: gebonden, 220 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Les Iles, juni 2025
ISBN: 9789491545948
ISBN: 9798231681556 (eBook)


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Les Iles)

donderdag 30 oktober 2025

Graag uw aandacht voor 'Ontvoering uit Popokabaka' geschreven door Willem Van Torre. Lees hier meer

 Hoe België in Congo een onmenselijk beleid hanteerde 


Ontvoering uit Popokabaka 

Ontvoering uit Popokabaka is een fictieverhaal met sociale insteek gebaseerd op een aantal waar gebeurde feiten. Twee jongeren, Hercule en Dieudonnée, worden op 6000 kilometers van elkaar geboren. Beiden zijn ouderloos door naweeën van WO II enerzijds en door dramatische gebeurtenissen die plaats vonden in Belgisch-Congo anderzijds.

Beide ouderloze kinderen vragen tijdens hun jeugd naar hun geboortewortels en naar wie hun ouders zijn. Na een aantal verwikkelingen in hun jonge leven gaan ze samen als volwassenen op zoek naar hun oorsprong. Zij slagen erin om na maanden van volgehouden inspanningen te weten te komen waar ze werden geboren en wie hun ouders waren. De rode draad in hun speurtocht is genegenheid die langzaamaan tussen beide jongeren opbloeit.

Romantiek is in dit verhaal nooit ver weg. Decors van het verhaal zijn Muiden in Nederland, Waterloo, Brussel, Antwerpen, Popokabaka, Leopoldstad en Save in Rwanda.

De auteur

Willem Van Torre werd geboren in 1944. Na studies had hij diverse directie- en managementfuncties bij multinationals. Hij werkte later als zelfstandig consultant voor logistiek management en bedrijfsorganisatie. Zijn hobby’s zijn reizen, schrijven en geschiedenis.

Willem Van Torre verdiept zich graag in de geest van mensen. Al vanaf de prille leeftijd van vijf maanden was hij wees. Hij groeide op bij zijn grootmoeder en verbleef tijdens zijn jeugd vooral in internaten. Daar ontwikkelde zich, met de steun van leraren Nederlands, zijn voorliefde voor het schrijven; aanvankelijk poëzie, later essays. De auteur schreef eerder de boeken Van grijs, over zwart, naar wit, De ganzenpoot en Lente in Boekarest.

Willem Van Torre woont in Koksijde (B), is gehuwd en heeft drie kinderen.

Ontvoering uit Popokabaka koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Ontvoering uit Popokabaka
Auteur: Willem Van Torre
Genre: literaire fictie
Uitgave: paperback, 355 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, juni 2024
ISBN: 9789464871951
NUR: 350


Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Aspekt)

Vandaag in de schijnwerpers 'De vervalser' geschreven door Eugénie Brands. Lees hier meer (inclusief inkijkexemplaar)



De vervalser 

Als een gevierd kunstenaar zelfmoord pleegt, blijft zijn vrouw Cleo ontroostbaar achter. Dit proces wordt nog verergerd doordat er plotseling vervalsingen van zijn werk op de markt komen. 

Samen met haar galeriehouder doet ze aangifte op het politiebureau in Maastricht. Helaas wordt de zaak niet erg serieus genomen en keren ze onverrichter zake weer terug bij de galerie. Als er na drie maanden nog niets is gebeurd, gaat Cleo zelf op pad om de vervalser op te sporen. Dit heeft echter grote gevolgen en hiermee riskeert zij haar leven. Wat voor haar als een missie begon, eindigt in een groot drama.


De auteur 

Eugénie Brands (1947) volgde haar opleiding aan de Rietveld- en Rijksacademie waar zij zich specialiseerde in kostuumontwerp. Ze begon haar carrière bij de televisie met dramaseries en grote televisieshows, maar ook opera's, theater- en filmproducties werden door aan aangekleed. De aankoop van een oud huis in Zuid-Frankrijk met een vervallen wijngaard bracht een omslag in haar leven. Haar debuutroman, de thriller Een Witte Raaf (2017), is hieruit voortgekomen, waarna het schijven haar niet meer losliet.
Hierna verschenen Het zeepaardje (2018) en De klusjesman (2022).

Eerder las ik van Eugénie Brands: 
Het zeepaardje

De vervalser koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: De vervalser
Auteur: Eugénie Brands
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 134 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, april 2025
Redactie: Anneke Visser - van Dijken
ISBN: 9789464872903
ISBN: 9789464873085 (eBook)
NUR: 332
Illustratie: Eugène Brands, Pot noir au lune oriental (1995)


Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Aspekt)

Ik las 'Afdruk' geschreven door Peter Brouwer. Lees hier mijn recensie

 


Afdruk 

Blijven herinneringen uit het verleden van invloed op het leven 
na deze betreffende gebeurtenis?

Peter Brouwer levert met 'Afdruk' een gelaagde roman af die de lezer meeneemt op een introspectieve zoektocht naar de raakvlakken tussen persoonlijke herinnering en collectief geheugen. Het is een intrigerend verhaal waarin het heden onontkoombaar verbonden blijkt met een verzwegen, dramatisch verleden.
Deze roman bestaat uit drie delen, waarvan het eerste deel zich afspeelt in de zomer van 2023, het tweede deel in 1985 en tenslotte deel drie opnieuw in 2023, maar dan in het najaar.

Centraal in de roman staat Carl, een fotograaf en docent, wiens beroep al duidt op het hoofdthema: het vastleggen en conserveren van beelden en momenten. Twee objecten werpen schaduwen vooruit en dwingen Carl tot zelfreflectie. 
Deze objecten zijn het geportretteerde meisje met het masker op Corsica, een visueel 'afdruk' dat hem niet loslaat en de antieke haarkam, een tastbaar overblijfsel van een vluchtige ontmoeting, waarvan de herkomst in de sfeer van roofkunst en ongemakkelijke geschiedenis ligt.

‘Een fotocamera is een verlengstuk van jou. Zoals een tennisser zijn racket gebruik als een verlengstuk van zijn arm – als hij het technisch goed doet, tenminste.’  
Zijn docent, een veertiger met halflang haar, zwaaide zijn arm daarbij naar voren en omhoog en keek naar een denkbeeldig punt in de verte. Meneer Rosier was een Fransman van origine.

Brouwer lijkt de lezer de vraag voor te leggen hoe zwaar de afdruk van het verleden weegt. Is het een vage, naamloze geschiedenis, of krijgt het – door Carls zoektocht en zijn 'afgedrukte' herinneringen – uiteindelijk een naam en een gezicht? De aanwezigheid van zijn vrouw, de kunsthistorica, is cruciaal; zij is de katalysator die hem de diepte in stuurt om het 'werkelijke verhaal' achter het object te ontdekken.

De roman hanteert een boeiende structuur waarin heden en verleden elkaar afwisselen. De lezer volgt Carl als vijftiger naar Zuid-Frankrijk, waar hij in de stilte van het platteland wil reflecteren, maar duikt ook in zijn jeugd in de jaren tachtig in Utrecht.

Jaren '80, Utrecht: Deze periode wordt geschetst als een 'tijd van vergetelheid', een sfeer van vluchtige contacten en onopgeloste vragen. De jeugdige Carl is nog zoekende, en dit deel van de roman zal waarschijnlijk de basis leggen voor de later te beantwoorden mysteries.

Hij had een paar afdrukken gemaakt van een model, wat waren die waard? 

Zuid-Frankrijk, heden: De volwassen Carl zoekt antwoorden in de Haute-Vienne. De sleutelmomenten, zoals het bezoek aan een gruwelplek uit de Tweede Wereldoorlog en het weerzien met zijn voormalige docent Patrick Rosier, suggereren dat de ontrafeling van het mysterie van de haarkam onlosmakelijk verbonden is met de diepe, onzichtbare littekens van de Europese geschiedenis, mogelijk in de lijn van wat de kunstenaar Armando het 'schuldig landschap' zou noemen.

De sfeer is er een van melancholie, precisie en gestage ontrafeling. De 'eenmalige ontmoeting' in een winternacht dient als een poëtisch anker voor een veel groter en donkerder verhaal.

Hoe luidde de naam van het meisje dat die zaterdagochtend, nadat de kam in haar haren werd geschoven, het lege melkglas terug op tafel zette?
Hij zag slechts haar rug en achterhoofd voor zich, een vrouwenhand die kleding recht trok en een hals streelde, een mond die iets uitsprak en ten afscheid een kus op een meisjeswang drukte.

'Afdruk' is een roman waarin persoonlijke geschiedenis en grote, historische gebeurtenissen samenkomen. De verbinding tussen een intieme herinnering (de haarkam van een vluchtige geliefde) en de zware thematiek van roofkunst en oorlogsgruwelen is zowel gewaagd als veelbelovend. Het is een ware zoektocht naar hoe en óf herinneringen uit het verleden van invloed blijven op het leven na de betreffende gebeurtenis. Deze herinneringen lijken op een afdruk in je geheugen.
 
Als lezer vraag je jezelf af of alles wel zo is zoals je het in je herinneringen ziet. De roman eindigt met een open einde.

De auteur

Peter Brouwer (Eindhoven, 1965) is schrijver, vertaler, schrijfdocent en theatermaker. Hij studeerde Duitse Taal- en Letterkunde in Utrecht. Hij debuteerde als romanschrijver met Het Siamees moment (2017), gevolgd door Het oog van de kraanvogel (2021) en Op alles wat ik ben (2024). Eerder publiceerde hij drie goed ontvangen dichtbundels. Brouwers werk verscheen in bloemlezingen, tijdschriften en feuilletons. Zijn werk is een aantal keren bekroond of genomineerd. Thema’s als verwantschap, ontwikkeling, intimiteit en identiteit vormen een rode draad in zijn werk. Als theatermaker toerde hij jarenlang met muziektheater rondom Jacques Brel. De komende jaren zullen we volgens Brouwer vooral nieuw proza van zijn hand kunnen verwachten.
Sinds 2024 is Uitgeverij Nobelman de uitgever van het werk van Peter Brouwer.

Afdruk koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Afdruk
Auteur: Peter Brouwer
Genre: roman
Uitgave: hardcover, 164 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Nobelman, september 2025
ISBN: 9789083503059
NUR: 302


Met dank aan Uitgeverij Nobelman voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Nobelman)

Vandaag verschijnt bij Uitgeverij Orlando 'Wilgenkind' geschreven door Josha Zwaan. Lees hier meer (inclusief inkijkexemplaar)

 Van de auteur van Parnassia


Wilgenkind 

Wanneer Hannah hoort dat haar vader ernstig ziek is, belandt ze tegen wil en dank in de rol van mantelzorger. Aanvankelijk met veel weerstand, maar in de loop van de maanden met steeds meer overtuiging, zorgt Hannah ervoor dat de laatste fase van haar vaders leven draaglijk voor hem is.

Aan zijn sterfbed komen herinneringen boven aan haar moeder die stierf toen Hannah veertien was. Ook doet Hannah een aantal ontdekkingen over het leven van haar vader. Langzaam wordt duidelijk waar de verwijdering begonnen is en wat de oorzaak is
van haar vaders onvermogen om een betrokken ouder te zijn. In eerste instantie lijkt de verwijdering te maken te hebben met Hannahs abortus in haar studententijd, maar verzwegen gebeurtenissen in het verleden blijken een veel grotere rol te spelen.

Wilgenkind is een aangrijpende roman over de misverstanden tussen ouders en kinderen, over familiegeheimen en het verzwijgen daarvan, en over de rollen die worden omgekeerd wanneer kinderen opeens voor hun ouders moeten zorgen.


De auteur

Josha Zwaan (Nieuw-Zeeland, 1963) studeerde gedragswetenschappen in Amsterdam.
Zij is auteur, schrijfdocent en schrijfcoach. Eerder schreef zij de zeer succesvolle romans Parnassia, Zeevonk en Dwaallicht en non-fictie: Zijspoor en Emma wil leven. Ze woont met haar man in Utrecht.

Wilgenkind koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Wilgenkind
Auteur: Josha Zwaan
Genre: roman
Uitgave: paperback, 224 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Orlando, oktober 2025
ISBN: 9789083528731
ISBN: 9789083528748 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Orlando)

woensdag 29 oktober 2025

Graag uw aandacht voor 'Beladen huis' geschreven door Christien Brinkgreve. Lees hier meer (inclusief inkijkexemplaar)

 Memoir
 Genomineerd voor de NS Publieksprijs


Beladen huis

Een moedige zoektocht naar herinneringen, liefde en de ruimte die we innemen

Na de dood van haar man ruimt een vrouw haar huis op. Kamer voor kamer reflecteert ze in dit liefdevolle, moedige boek op herinneringen en rouw.

Beladen huis is het relaas van een vrouw na het overlijden van haar man. Na zijn dood dringt tot haar door dat hun huis overwoekerd is geraakt met spullen en zwaarmoedigheid. Terwijl zij de kamers opruimt, ontstaat langzaam weer ruimte in haar gevoelens voor hem. Ze wil terugvinden hoe hij ooit was, hoe zij ooit was en begrijpen waarom hun leven samen is gelopen zoals het is gelopen. Herinneringen komen terug, de doorwerking van het verleden wordt zichtbaar, materiële en psychische verwerking gaan hand in hand. Beladen huis is een moedige memoir over de ruimte die je inneemt in een relatie, in een gezin, in de maatschappij, als moeder en als vrouw, over eenzaamheid, angst en de keuzes die we maken uit liefde.


De auteur

Christien Brinkgreve (1949) schrijft op heldere en trefzekere wijze over vrouwen en mannen, ouders en kinderen, en plaatst hun ervaringen in de context van de tijd waarin ze leven. Naast essays en columns schreef ze onder meer De belasting van de bevrijding (1988), De vrouw en het badwater (1992), Van huis uit, samen met Bram van Stolk (1997) en Huismensen. In Vroeg mondig laat volwassen (2004) beschrijft Brinkgreve de poreus wordende grenzen tussen jeugd en volwassenheid. In 2006 verscheen Wie wil er nog moeder worden? In De ogen van de ander (2009) gaat Brinkgreve in op het belang van zelfkennis. In 2012 verscheen Het verlangen naar gezag, over vrijheid, gelijkheid en het verlies van houvast, in 2014 Vertel. Over de kracht van verhalen.

Neem ook een kijkje op haar website.

Dit boek in de media:

‘Ze heeft met dit boek echt iets opengebroken: in zichzelf, maar ook voor anderen. Een prachtig memoir.’ – Oek de Jong

‘Waarom is gelijkwaardigheid in de liefde nog zo ver te zoeken, is een van de confronterende vragen die Brinkgreve opwerpt in dit mooie, rauwe en ontroerende boek.’ – Margriet

‘Een buitengewoon interessant, knap geschreven boek over een feministische vrouw, die gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen in theorie nastreefde, maar merkte hoe moeilijk het was – en is – om het in de praktijk van een huwelijk te realiseren.’ – Frits Abrahams, NRC

Beladen huis koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Beladen huis
Auteur: Christine Brinkgreve
Genre: memoir
Uitgave: paperback, 176 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Atlas Contact, januari 2025
ISBN: 9789045050713
ISBN: 9789045050720 (eBook)
ISBN: 9789045052854 (gebonden)
NUR: 320/749
Inmiddels tiende druk


Met dank aan Uitgeverij Atlas Contact voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Atlas Contact)

Vandaag in de schijnwerpers 'Naar Beiroet' geschreven door Gerrit Brand. Lees hier meer (inclusief inkijkexemplaar)

 


Naar Beiroet

Roman over kunst, verlangen en moreel ontwaken.

Edgar Laseur, vijftiger en kunsthandelaar in Groningen, ziet zijn leven langzaam stilvallen. Zijn huwelijk is routine, zijn kinderen zijn het huis uit, zijn galerie bloeit niet meer. Als een oude vriend hem wijst op de levendige kunstscene in Beiroet, besluit hij naar Libanon te reizen – in de hoop zijn galerie én zichzelf nieuw leven in te blazen. 

In de bruisende, verdeelde stad ontmoet Edgar de fotografe Fatima. Dankzij haar ontdekt hij dat kunst in het Midden-Oosten niet vrijblijvend is, maar onlosmakelijk verbonden met conflict, herinnering en overleven. Hun band groeit, maar Edgars vanzelfsprekende westerse blik wordt danig onder druk gezet. 

Wanneer in oktober 2023 het Israëlisch-Palestijnse conflict in alle hevigheid oplaait, kantelt zijn verblijf in Beiroet: straatprotesten, woede en wanhoop dwingen Edgar zich te verdiepen in een onrustbarende werkelijkheid. In zijn hotelkamer leest hij Das gelobte Land van Erich Maria Remarque, en de parallellen tussen Joodse vluchtelingen toen en Palestijnse ontheemden nu raken hem zeer. 

Wat begon als een zakelijke reis verandert in een existentiële confrontatie: met kunst, met schuld, met de vraag wat betrokkenheid eigenlijk betekent. Uiteindelijk staat Edgar voor een keuze die verder reikt dan zijn galerie – een keuze die bepaalt wie hij is en waar hij voor staat. 

Naar Beiroet is een indringende roman over de pijnlijke maar onontkoombare keuzes van een man die dacht in Libanon kunst te gaan halen, en zichzelf vond in het hart van een verscheurde wereld. 


De auteur

Gerrit Brand studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, met bijvakken Zweeds en Portugees. Na enkele jaren als tolk-vertaler en in de horeca, richtte hij in 1984 zijn eigen communicatiebureau en uitgeverij op.
Brand publiceerde diverse romans, waaronder Tolvlucht (2007), Een heel nieuw leven (2011, heruitgave 2023), De wegen van Valentina (2014), De Amerikaan (2019), Le Mans (2021) en Cinemascope (2023). Zijn werk kenmerkt zich door een scherpe observatie van mens en maatschappij, vaak met een filmische blik.
Naar Beiroet is zijn zevende roman.

Eerder las ik van Gerrit Brand:

Naar Beiroet koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Naar Beiroet
Auteur: Gerrit Brand
Genre: roman
Uitgave: hardcover met stofomslag, 224 
Uitgever: Uitgeverij Nobelman, oktober 2025
ISBN: 9789083503080
ISBN: 9789083614601 (eBook)
NUR: 300


Met dank aan Uitgeverij Nobelman voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Nobelman)

Ik las 'In de Spiegel' geschreven door Guy Clémart en was onder de indruk. Lees hier mijn recensie (inclusief inkijkexemplaar)

 De Laatste Reis van Hugo de Groot


In de Spiegel

Intrigerende blik in de laatste, mysterieuze fase van een 
autoriteit uit de Nederlandse geschiedenis

De roman volgt de laatste, dramatische reis van de beroemde Nederlandse rechtsgeleerde, schrijver en staatsman Hugo de Groot (Huig de Groot).

Na de val van zijn politieke carrière, zijn ontsnapping uit Slot Loevestein en tien jaar ballingschap in Parijs, keert Hugo de Groot (kortstondig) terug naar Holland. Een misrekening dwingt hem opnieuw te vluchten, ditmaal naar Hamburg. Daar biedt het opkomende Zweden hem de positie van ambassadeur in Parijs aan.

De zoete geur van vers gemaaid gras waait mijn raampje binnen. Ooit heb ik in welluidende verzen de Hof van Eden beschreven. Maar dit is toch het land van mijn keus. Ik besef het meer dan ooit. Mijn hang naar het vaderland wordt op deze voorjaarsmorgen wel heel tastbaar.

Nog eens tien jaar later, in april 1645, wordt De Groot ontboden door de jonge koningin Christina van Zweden naar Stockholm. Hij aanvaardt de gevaarlijke tocht, onwetend over wat hem te wachten staat. De reis eindigt abrupt vier maanden later: op de terugweg overlijdt De Groot in Rostock. Zijn precieze plannen en eindbestemming zijn altijd in nevelen gehuld gebleven.

Dit boek volgt zijn hachelijke reis, laat de lezer terugblikken op zijn veelbewogen leven en verhaalt van zijn ambities, zijn dilemma's en zijn spijt. Het is een intrigerende blik in de laatste, mysterieuze fase van een van de meest invloedrijke figuren uit de Nederlandse geschiedenis. 

Een geheugen doet gekke dingen met een mens. Op het moment dat ik de touwladder langs het schip zie hangen, komt in een flits dat dramatische uur in die stille nacht in Amsterdam vele jaren geleden weer terug. Dat ogenblik van diepe vertwijfeling. Toen ik, ook in het holst van de nacht, met een prijs op m’n hoofd, aan de grachtkant langs een touwladder in een roeiboot was afgedaald op weg naar de boot die me naar Hamburg had gebracht. Het was het einde van een illusie geweest.

‘In de Spiegel’ is geschreven in de ik-vorm waardoor je heel dichtbij de hoofdpersoon komt. De auteur beschrijft het leven van Hugo in achttien hoofdstukken die voorzien zijn van een plaatsnaam en datum. De auteur weet de lezer te betoveren door te schrijven op een manier die heel begrijpelijk is. Het draait om duidelijkheid, eenvoud en structuur. Moeilijke woorden worden vermeden, en de korte zinnen en niet te lange hoofdstukken samen met een logische opbouw bevorderen het leesplezier.

“In de Spiegel – De Laatste Reis van Hugo de Groot” is een aanrader, het is op een eigen manier heel actueel door het gekonkel door overheden overal op deze aardbol. De beschrijvingen van de gebeurtenissen zijn indrukwekkend!


De auteur
Guy Clémart is een pseudoniem.

In de Spiegel koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: In de Spiegel
Auteur: Guy Clémart
Genre: roman
Uitgave: paperback, 228 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, mei 2025
ISBN: 9789464873139
ISBN: 9789464873283 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Aspekt)

dinsdag 28 oktober 2025

Vandaag in de schijnwerpers 'Moord in Benoordenhout' geschreven door René van Rooij. Lees hier meer

 Een misdaadnovelle


Moord in Benoordenhout

Marianne Bakema weet zeker dat haar ouders zijn vermoord. De hartsvriendin van Marianne’s moeder, Madelief, verwende Mama en Papa verdacht vaak met kopjes thee in huize Bakema in het Haagse Benoordenhout. Marianne heeft veel vragen. Waarom wandelde Madelief zo vaak in Park Clingendael? Wie was de geheimzinnige man die Marianne op een romantische maannacht verleidde op een tropisch strand? Waarom verliet Marianne’s vriend Marnix haar? Kon Marianne Amira, de huishoudelijke hulp van haar ouders, wel vertrouwen? 
Gelukkig kan Marianne haar verhaal kwijt bij Commissaris Maxim Mantel, die haar geduldig aanhoort.

Na twee trilogieën, een biografie, een Engelse toekomstroman, het oorlogsverhaal van zijn ouders en een brievenboek met zijn uitgever Perry Pierik verrast de Soesterbergse auteur René van Rooij ons met deze spannende misdaadnovelle . 
Maar hij is trouw gebleven aan zijn lijfspreuk: ‘niets is wat het lijkt.’

De auteur

Dr. René van Rooij (Delft, 1947) is auteur van acht romans, een biografie en het oorlogsverhaal van zijn ouders. Na een prachtige carrière als jurist is hij begonnen met schrijven.
Neem een kijkje op zijn website en lees daar meer over de persoon en zijn werk.

Eerder las ik van René van Rooij:
Tijd van leven - leven van de tijd (brievenboek met Perry Pierik)

Moord in Benoordenhout koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:
 
Boekgegevens

Titel: Moord in Benoordenhout
Auteur: René van Rooij
Genre: misdaadnovelle
Uitgave: paperback, 107 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, oktober 2025
ISBN: 9789464873733


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Aspekt)