Durf te doen
Via social media naar de netwerksamenleving
Via social media naar de netwerksamenleving
Over 'Durf te doen'
Social media is al lang niet meer
slechts de verzamelnaam van alle online platformen die er zijn. Het
staat ook voor alles wat mensen samen online doen. Het heeft
inmiddels zijn plek ingenomen naast tv, radio en kranten. Steeds meer
mensen en bedrijven beginnen te snappen dat online niet een andere
dimensie is, maar dat de on- en offlinewerelden met elkaar verweven
zijn. Dat online gewoon offline is, maar dan met een groter bereik en
betere toegankelijkheid.
Bedrijven die social media goed weten te implementeren in hun bedrijfsvoering, doen aan social business of het nieuwe ondernemen. Maar eigenlijk is dit helemaal niet zo nieuw. Het ondernemen gaat namelijk weer terug naar de basis, waar persoonlijk contact en aandacht weer belangrijk worden. Iets wat winkeliers in dorpen al eeuwen deden en nog steeds doen. De hele wereld is een dorp geworden.
Dit dwingt bedrijven dan ook steeds vaker om het echte verhaal te vertellen. Al slaagt de een daar een stuk beter in dan de ander. En waarom slaan grote bedrijven hier vaak de plank bij mis, terwijl kleine ondernemers dit van nature goed lijken te doen? Wat is de kracht van social media die zij weten te benutten en wat kun jij daarvan leren?
In Durf te doen leert Petra de Boevere je niet alleen hoe je een goede moderne storyteller wordt, maar ook hoe je echt goed social business bedrijft en hoe je zelf succesvoller kunt worden door de inzet van social media. Dit doet ze aan de hand van verhalen over haar eigen geslaagde projecten als #Twosé en #plan2012, maar ook aan de hand van projecten van KLM, #durftevragen en vele anderen.
Durf te doen is het logische vervolg op Meisje van de Slijterij maar is afzonderlijk te lezen.
Bedrijven die social media goed weten te implementeren in hun bedrijfsvoering, doen aan social business of het nieuwe ondernemen. Maar eigenlijk is dit helemaal niet zo nieuw. Het ondernemen gaat namelijk weer terug naar de basis, waar persoonlijk contact en aandacht weer belangrijk worden. Iets wat winkeliers in dorpen al eeuwen deden en nog steeds doen. De hele wereld is een dorp geworden.
Dit dwingt bedrijven dan ook steeds vaker om het echte verhaal te vertellen. Al slaagt de een daar een stuk beter in dan de ander. En waarom slaan grote bedrijven hier vaak de plank bij mis, terwijl kleine ondernemers dit van nature goed lijken te doen? Wat is de kracht van social media die zij weten te benutten en wat kun jij daarvan leren?
In Durf te doen leert Petra de Boevere je niet alleen hoe je een goede moderne storyteller wordt, maar ook hoe je echt goed social business bedrijft en hoe je zelf succesvoller kunt worden door de inzet van social media. Dit doet ze aan de hand van verhalen over haar eigen geslaagde projecten als #Twosé en #plan2012, maar ook aan de hand van projecten van KLM, #durftevragen en vele anderen.
Durf te doen is het logische vervolg op Meisje van de Slijterij maar is afzonderlijk te lezen.
Dit boek is voor iedereen die
enthousiast (geworden) is om zelf met social media aan de slag te
gaan, maar niet goed weet waar te beginnen en waar op te letten. Aan
de hand van een aantal cases uit haar eigen praktijk, maar ook een
groot aantal bekende gebeurtenissen, toont Petra het succes of juist
het falen aan, geeft ze inzicht in bepalende factoren en biedt ze een
maatschappelijke duiding. Want de kracht van online ligt offline.
Wat ik er van vond:
Op het voorblad staat:
Voor mijn mannen:
Nu dit af is ga ik ook weer
schoonmaken.
Ik vraag me af of hier wel tijd voor
gevonden wordt door deze ondernemende dame.
Het boek leest heel fijn omdat alles
duidelijk uitgelegd wordt.
De omslag van haar boeken is heel goed
gekozen: de foto die er op staat is opgebouwd uit de avatars van de
mensen die de auteur volgt. Mensen die haar inspireren, helpen, ook
wat gunnen en vice versa.
Behalve alle informatie die je tot je
kunt nemen, kun je ook nog eens genieten van recepten.
Het boek is opgebouwd uit de
verschillende onderdelen van een diner. Van aperitief tot
pousse-café. Petra geeft aan dat ze per hoofdstuk een recept heeft
toegevoegd, omdat alles uiteindelijk altijd en alleen draait om goede
smaak en beleving.
Social media zijn slechts een aanvulling op je wereld.
Social media zijn slechts een aanvulling op je wereld.
Dit is iets wat me bijzonder aanspreekt
en iets dat je niet moet vergeten!
Uit het hoofdstuk 'Crowdfunding; van
droomgaard tot #plan2012:
'Ondernemers spraken nooit in het
openbaar over geld of hun financieringsbehoefte. Als ondernemers die
drempel over durven, zullen ze zien dat er nog heel veel
mogelijkheden zijn. Maar je moet het wel durven delen!'
Uit 'Tot slot':
E-books zullen het papieren boek
niet verdringen. E-books kunnen handig zijn op reis omdat je daaarmee
ruimte en geweichtbespaart, maar echt niets gaat boven de geur van
een een vers nieuw boek en een handgeschreven boodschap van de gever
of de auteur voorin.
Nee, het papieren boek zal nooit
verdwijnen. Zoals ook de radio niet verdween toen er tv kwam.
Zoals computers niet verdwenen toen
err ook mobiel internet kwam.
Eindgedachte
'Bedenk elke keer als je weer op je
bek gaat: falen is nooit het vallen, wel het blijven liggen. Zij die
je uitlachen, nemen geen risico's' – Petra de Boevere
Ik heb enorm van dit boek genoten en
heb bijzonder veel respect voor de auteur.
Wat een kanjer! Niet alleen een idee
hebben, maar het ook doen! Durf te doen!
Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren
Over de auteur
Petra de Boevere (1967) groeide op in
IJzendijke in Zeeuws-Vlaanderen. Ze is ondernemer, slijter en
meester-vinoloog. Sinds 1993 heeft ze, na een aantal jaren in de
Horeca te hebben gewerkt, een eigen Slijterij Wijnhandel. Eerst in
Breskens, sinds mei 2012 in Sluis. De verhuizing van haar winkel werd
mogelijk gemaakt door crowdfunding.
Naast haar winkel heeft ze zich jarenlang bestuurlijk ingezet in ondernemersverenigingen en voor de branche. Sinds 2003 blogt ze als ‘Meisje van de Slijterij’ en was daarmee één van de eerste MKB’ers die online netwerken – wat we nu ‘Social Media’ noemen – bedrijfsmatig inzette. Ook schrijft ze columns in vakbladen en was jarenlang politiek actief voor de VVD.
Voor LibDem stond ze op plaats 2 voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september 2012.
Naast haar winkel heeft ze zich jarenlang bestuurlijk ingezet in ondernemersverenigingen en voor de branche. Sinds 2003 blogt ze als ‘Meisje van de Slijterij’ en was daarmee één van de eerste MKB’ers die online netwerken – wat we nu ‘Social Media’ noemen – bedrijfsmatig inzette. Ook schrijft ze columns in vakbladen en was jarenlang politiek actief voor de VVD.
Voor LibDem stond ze op plaats 2 voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september 2012.
Petra verschijnt regelmatig in de media en wordt steeds vaker uitgenodigd om anderen te vertellen hoe je social media succesvol voor je bedrijf of organisatie in kunt zetten.
Petra de Boevere is getrouwd en heeft
twee zoons.
Een mooie bijdrage door Omroep
Zeeland geplaatst op 9 juni 2013 over Petra en haar boek
'Durf te doen'.
Een quote van Petra:
Op Twitter: @PetradeBoevere
Op Facebook: Petra
de Boevere
Boekgegevens:
Durf te doen
Auteur: Petra de Boevere
Uitgave: hardcover, 224 pagina's
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers B.V.,
Lev. 2013
ISBN: 978 94 005 0055 6
NUR 802
Ook als e-Book beschikbaar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.