Herkomst
Waar gaat het verhaal
over?
Een zeventigjarige
man kijkt terug op zijn jeugd en ziet zijn vader met nieuwe ogen. De
zoon wordt bevangen door weemoed en verlangen en beseft dat hij zijn
vader onrecht heeft gedaan.
Een verhaal over een
zoon en zijn vader. Over ouder worden. Over weemoed en verlangen.
Over onszelf. Een jonge man gaat zijn eigen weg, een heel andere dan
die van zijn vader. Maar hoe ouder hij wordt, hoe meer hij beseft dat
deze andere weg tot hetzelfde leidt. Is de eenzaamheid van zijn vader
niet ook die van hemzelf? Is hij dan wel geslaagd in het leven?
Kort voor Botho
Strauss’ zeventigste verjaardag verscheen 'Herkomst', waarin
hij vertelt over zijn jeugd in een Duits stadje aan een rivier. In
het middelpunt van die jeugd stond zijn vader, een niet al te
opgewekte apotheker die in de Eerste Wereldoorlog een oog had
verloren. De jonge Botho schaamde zich voor hem en besloot zijn leven
heel anders in te richten.
Lange tijd bepaalde dat
beeld Strauss´ houding, maar langzaam kantelde het. Hij realiseerde
zich hoe eenzaam zijn vader geweest moest zijn, en hoe belangrijk
zijn rust, zijn zachtheid en liefdevolle betrouwbaarheid waren. En
als bijna zeventigjarige besefte Strauss dat hij steeds meer op zijn
vader begon te lijken, hoezeer hij zich als jonge man ook had
voorgenomen dat te allen tijde te voorkomen.
Wat vond ik van dit
boek?
In 'Herkomst'
beschrijft de auteur hoe hij opgroeit in de historische badplaats Ems
tussen Keulen en Frankfurt.
Zijn vader kwam uit Naumburg, waar hij have en goed achterliet en naar het Westen ging met zijn hele familie omdat hij genoeg had van het hele gebeuren in de eerste wereldoorlog. Hij bleef wel op zijn manier Duits-Nationaal. Zijn vader begon op zijn zestigste als zelfstandige weer helemaal van voren af aan.
Zijn vader kwam uit Naumburg, waar hij have en goed achterliet en naar het Westen ging met zijn hele familie omdat hij genoeg had van het hele gebeuren in de eerste wereldoorlog. Hij bleef wel op zijn manier Duits-Nationaal. Zijn vader begon op zijn zestigste als zelfstandige weer helemaal van voren af aan.
''We zijn
weggegaan,' hoor ik hem zeggen, 'omdat we niet wilden dat jij daar
zou worden opgevoed tot communist.'' In feite had hij rustig kunnen
blijven, ze zouden hem nodig hebben gehad en hij zou het er goed
vanaf hebben gebracht, maar de fabriek zou wel zijn onteigend.'
Hij wilde een gewonere
vader hebben, een vader die niet opviel en niet deftig was.
'Op een voetenbankje
maakte hij met een sokophouder zijn kous vast. In de knoop van zijn
stropdas stak hij een dasspeld met een parel. Dat was toen al uit de
mode en ik vond het zo aanstellerig en ijdel dat ik vaak tegen die
gril protesteerde.'
Zijn vader schreef en
publiceerde een tijdschrift dat in een oplage van twee- tot
driehonderd exemplaren per maand. Zijn moeder moest die in een
envelop stoppen, frankeren en aan de geïnteresseerden sturen. Het
aantal belangstellenden nam later steeds meer af.
'Ik zag hem elke dag
schrijven en soms heb ik het gevoel dat hij me dwong die gebogen
houding over te nemen en hem in mij te bewaren door hem te imiteren.
Dat had niets te maken met een besluit of met vrije wil.'
Zowel door zijn vader
als door zijn moeder werd hij enorm verwend, maar ze waren wel
bijzonder streng in hun opvoeding.
Strauss maakt gebruik
van een dubbele tijdlijn in de beschreven herinneringen, zoals in een
droom.
'In een van de
afgelopen nachten liep ik met mijn vader te flaneren en was ik erbij
toen hij vlak voor de ijzeren kuurbrug door zijn knieën zakte,
steeds verder vooroverboog en languit op de grond viel. Uit zijn
rechteroor kwam bloed. Ik wist dat het nu voorbij was en boog naar
hem toe. Zijn oog keek me mat aan en ik zag een vermoeid leed, dat me
nauwelijks gebood hem te helpen… We waren allebei verlost van een
lang en moeizaam tegen-over-elkaar, van elkaars tegen-woordigheid.'
Een verklaring van de
titel:
Na het overlijden van zijn vader hield Strauss tegen de zin van zijn moeder zijn kamer zoals hij hem in de zestien jaar van zijn verblijf in Bad Ems dagelijks betrad. Er werd dus geen enkel gebruik van gemaakt.
Na het overlijden van zijn vader hield Strauss tegen de zin van zijn moeder zijn kamer zoals hij hem in de zestien jaar van zijn verblijf in Bad Ems dagelijks betrad. Er werd dus geen enkel gebruik van gemaakt.
'Bij het leeghalen
van de woning komt uit elke hoek, uit elk voorwerp, herkomst
tevoorschijn.'
Hij verwondert zich
vaak over zijn moeder;
'Wanneer heeft ze
haar wrong losgemaakt, die altijd zo zwaar in haar nek lag? Heb ik
haar als kind ooit met los haar naar bed zien gaan? Eigenlijk ken ik
mijn moeder alleen met een streng kapsel, met sluik, zwart haar met
een scheiding, zonder krul, in haar nek samengebonden tot een strakke
wrong… Wanneer vond die verandering plaats? Wanneer zag ik mijn
bevreemdend veranderde moeder voor het eerst? In elk geval was ze al
een beetje grijs. En het geheim van haar donkere, altijd stevige knot
was haar voor altijd ontnomen.' en
'Niets verwondert me
dieper dan dat mijn mooie mama veertig jaar door de Römerstrasse in
Ems liep en onderwijl in mijn oude moedertje veranderde. Die
verandering slokt het meest op van wat 'tijd' nog meer kan
betekenen.'
'Wie zijn
herinneringen vertelt bevindt zich niet in een toestand van
herinnering.'
Dat is een reden voor
hem om in een roman zijn herinneringen vast te leggen;
'De continuïteit
van het weergeven, van het vertellen, past absoluut niet bij het
ruwe, onberekenbare effect, bij de aanval of de opwelling van
'verloren tijd'. Daarom zal hetgeen geweest is en wat eigenlijk
ongrijpbaar is, altijd het overtuigendst kunnen worden samengevoegd
en esthetisch kunnen worden weergegeven door de roman.'
Strauss
herkent wat zijn vader en hemzelf verbindt; een soort burgerlijke
moraal van het falen. Dat gaat dieper dan alle sporen die de tijd
nalaat; van de een 'die met een schotwond in het hoofd en twee
oorlogen en het verlies overleefde van alles wat hij had of dat de
ander zijn best deed de welstand te overleven, zijn hoogmoedig
doorgebrachte jeugd, het fanatisme van de revolutie die de
verwoestingen van de verwoesten ten doel had – het falen schept een
diepere band dan alle geschiedenis, dan alles wat er is gebeurt. Daar
valt niets aan te doen.'
Mijn mening;
Een ontroerend relaas
over herkenning van herinneringen, wat meteen heel kwetsbaar maakt.
Zoals ook de tijd dat
hij als kleine jongen zijn vader bezocht in de gevangenis van
Naumburg. Door de communisten van de Russische bezettingszone zat hij
daar in verzekerde bewaring. Hij werd ervan verdacht betrokken te
zijn geweest bij het smokkelen van suiker vanuit West-Berlijn. Dat
bleek alleen maar een voorwendsel om de fabriek te kunnen onteigenen.
Hoe dit alles ertoe
geleid heeft dat Strauss is gaan schrijven.
Herkenning waar het vandaan komt, de herkomst.
Herkenning waar het vandaan komt, de herkomst.
De auteur:
Botho
Strauss (Naumburg an der Saale, 1944) is een van de grootste
naoorlogse auteurs in Duitsland. Hij schreef romans, verhalen, essays
en theaterstukken. Zijn werk werd bekroond met talloze prijzen,
waaronder de Georg Büchner- en de Lessingprijs. Bij Uitgeverij
Wereldbibliotheek verschenen van hem Mikado (2008) en Herkomst
(2015).
Boekgegevens:
Titel: Herkomst
Auteur: Botho Strauss
Genre: vertaalde
literatuur
Uitgave: gebonden, 112
pagina's
Uitgever: Uitgeverij
Wereldbibliotheek, september 2015
ISBN: 978 90 28426 44 3
ISBN: 978 90 28441 58 3
(e-book)
Oorspronkelijke titel:
'Herkunft'
Uit het Duits vertaald
door: Gerrit Bussink
Met dank aan
Wereldbibliotheek
voor het recensie-exemplaar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.